11 Ιουλίου 2018
17:00-21:00
Casa Lucia, Κέρκυρα
Με τις Dr. Isabel Dziobek και Ζωή Βάλερη
Επίτιμοι καλεσμένοι: η Silke Lipinski και η Καλλιόπη ‘Ανθη
Το εργαστήρι αυτό είναι μια συνάντηση ερευνητών, ιατρών και επαγγελματιών στους τομείς της ψυχολογίας, της ψυχοθεραπείας, του χορού και των πρακτικών ενσωμάτωσης, για να συζητήσουν και να εξερευνήσουν το ρόλο της κινητικής ενσυναίσθησης (αλλιώς κιναισθητική ενσυναίσθηση) στην κοινωνική αλληλεπίδραση. Για αυτόν τον σκοπό η θεωρία και η πρακτική θα συμπτυχθούν.
Θα ερευνήσουμε το συγχρονισμό και τη μίμηση στην κίνηση καθώς και τις διαδικασίες διαφοροποίησης εαυτού-άλλου για να κατανοήσουμε τι είναι η κιναισθητική ενσυναίσθηση και πώς καλλιεργείται.
Το εργαστήρι εμπνέεται από όλο και αυξανόμενες έρευνες που ασχολούνται με την κιναισθητική ενσυναίσθηση ως κλειδί σε διάφορους κλάδους με σημαντικές συνέπειες στην κατανόηση των ψυχικών διαταραχών που συνεπάγονται δυσλειτουργία της κοινωνικής νοημοσύνης όπως ο αυτισμός, οι διαταραχές της προσωπικότητας και το σύνδρομο μετατραυματικού στρες.
- Το εργαστήρι είναι ανοιχτό σε όλους με ειδική πρόσκληση σε επαγγελματίες των παραπάνω τομέων, ενήλικες και εφήβους με σχετικές ιδιαιτερότητες καθώς και τους γονείς/φροντιστές τους. Tα παιδιά δεν αποκλείονται, εξαρτάται από την κάθε περίπτωση. Επικοινωνήστε μαζί μας.
- Το εργαστήρι θα είναι στα Αγγλικά και τα Ελληνικά.
- Κλιμακωτή συνεισφορά: 30-50€
- Εγγραφές: info@ensoma.gr ή 0030 6987837323
Πρόγραμμα:
17:00-17:15 Εισαγωγή
17:15-18:00 “Ο ρόλος του συγχρονισμού και της διαφοροποίησης εαυτού-άλλου στην ενσυναίσθηση: πληροφορίες που μας προσφέρει ο αυτισμός” Ομιλία απο την Dr. Isabel Dziobek
18:00-18:20 Ερωτήσεις και Απαντήσεις
18:20-18:40 Διάλειμμα
18:40-19:50 “Ιδιοδεκτικότητα, κιναισθητική ενσυναίσθηση και πώς καλλιεργούνται” Βιωματική παρουσίαση με τη Ζωή Βάλερη
20:00-21:00 “Καλλιέργεια της ενσυναίσθησης μέσω της κίνησης – σε τι χρησιμεύει;” Συζήτηση με τις Isabel, Ζωή, Silke Lipinski (μέσω Skype) και Καλλιόπη Άνθη.
21:00 Δείπνο (προτείνουμε να δειπνήσουμε μαζί με συνεισφορές όλων μας)
Prof. Dr. rer. nat. Isabel Dziobek
Η Isabel είναι καθηγήτρια Κοινωνικής Ψυχολογίας στο Berlin School of Mind and Brain του Humboldt-Universität Berlin του Βερολίνου στη Γερμανία.
Τα ενδιαφέροντα και η δουλειά της βρίσκονται στον τομέα της κλινικής ψυχολογίας, εστιάζοντας σε διαταραχές με προβλήματα στην κοινωνική αλληλεπίδραση, όπως ο αυτισμός, το κοινωνικό άγχος και οι διαταραχές της προσωπικότητας.
Επιπλέον, εργάζεται στον τομέα της κοινωνικής νόησης και συναισθηματικής νευροεπιστήμης, εστιάζοντας στη βιολογική βάση της ενσυναίσθησης, της αναγνώρισης των συναισθημάτων και των νοητικών διαδικασιών.
Ως πειραματικός ψυχολόγος και πιστοποιημένη ψυχοθεραπεύτρια, η Isabel ενδιαφέρεται τόσο για την κατανόηση των διαταραχών στην επεξεργασία κοινωνικών πληροφοριών όσο και για την ανάπτυξη θεραπευτικών επιλογών για όσους έχουν αντίστοιχες δυσλειτουργίες.
Οι μέθοδοι που χρησιμοποιεί περιλαμβάνουν κινητικές εξετάσεις και άσκηση κοινωνικής νόησης, μαγνητική τομογραφία του εγκεφάλου, οφθαλμική ιχνηλάτηση, μετρήσεις περιφερικής φυσιολογίας όπως μέτρηση αγωγιμότητας του δέρματος.
Η Isabel ξεκίνησε πρόσφατα κλινική για άτομα με διαταραχές κοινωνικής αλληλεπίδρασης.
Έχει κερδίσει πολλά βραβεία για το επιστημονικό της έργο όπως το βραβείο Charlotte και Karl Bühner της Γερμανικής Εταιρείας Ψυχολογίας και έχει δημοσιεύσει περισσότερα από εκατό άρθρα σε επιστημονικές εκδόσεις.
“Ο ρόλος του συγχρονισμού και της διαφοροποίησης εαυτού-άλλου στην ενσυναίσθηση: πληροφορίες που μας προσφέρει ο αυτισμός”
Ο αυτισμός είναι μια αναπτυξιακή διαταραχή που συνεπάγεται βασικά ελλείμματα στην αλληλεπίδραση με τους άλλους και ιδιαίτερα στην κατανόηση των ψυχικών καταστάσεων των άλλων. Θα παρουσιάσω μια γενική εικόνα του αυτισμού, της διάγνωσης, της συν-νοσηρότητάς του, των κινητικών δυσλειτουργιών και των προβλημάτων κοινωνικής νοημοσύνης καθώς και των ιδιαίτερων δυνατοτήτων των αυτιστικών ατόμων.
Θα επικεντρωθώ στους διάφορους τρόπους με τους οποίους συναισθανόμαστε με έμφαση σε σωματικούς μηχανισμούς, όπως η συγχρονισμένη κίνηση και η μίμηση, καθώς και οι μηχανισμοί διαφοροποίησης εαυτού-άλλου. Θα παρουσιάσω μελέτες που διεξήχθησαν στο τμήμα μου την τελευταία δεκαετία με τη συμμετοχή παιδιών και ενηλίκων με και χωρίς αυτισμό και άλλες ψυχικές διαταραχές που περιλαμβάνουν δυσλειτουργία κοινωνικής αλληλεπίδρασης. Μεταξύ άλλων θα παρουσιάσω δεδομένα σχετικά με παρεμβάσεις για την ενθάρρυνση της ενσυναίσθησης και της κοινωνικής γνώσης μέσω παρεμβάσεων κίνησης και χορού.
Ζωή Βάλερη
H Ζωή είναι χορεύτρια, χορογράφος και δασκάλα χορού και κινητικών τεχνών.
Ειδικότητά της είναι η καλλιέργεια της κιναισθητικής και ιδιοδεκτικής νοημοσύνης σε καλλιτεχνικά, εκπαιδευτικά και θεραπευτικά πλαίσια.
Τα τελευταία 20 χρόνια χορεύει, χορογραφεί και διδάσκει με όλες τις ηλικίες με και χωρίς ιδιαιτερότητες.
Δουλεύει με χορευτές, αθλητές, παιδιά, εγκύους, οικογένειες, μουσικούς, ζευγάρια, με ανθρώπους με τραυματισμούς, ανίατες ασθένειες, αυτισμό, κατάθλιψη, χρόνιο πόνο, νευρολογικές βλάβες και εκφυλιστικές ασθένειες.
Είναι δημιουργός του Ενσώμα, ένα αμάλγαμα τεχνικών κίνησης, αυτοσχεδιασμού, χορολογικής ανάλυσης και θεραπευτικών μεθόδων. Το Ενσώμα καλλιεργεί λεπτομερή αντίληψη, επίγνωση και διαχείριση του σώματος και του νου. Υποστηρίζει και εξουσιοδοτεί την πολύτιμη σοφία που ενσωματώνουμε, τα ένστικτα και την αισθητική νοημοσύνη.
Η Ζωή είναι πεπεισμένη ότι μπορούμε να εξελιχθούμε πέρα από αυτό που έχουμε συνηθίσει να δεχόμαστε ως τα ανθρώπινα όρια μας.
“Ιδιοδεκτικότητα, κιναισθητική ενσυναίσθηση και πώς καλλιεργούνται”
Συνήθως, όταν σκεφτόμαστε την ενσυναίσθηση, σκεφτόμαστε αντικείμενα νόησης, συναισθημάτων και κοινωνικής συμπεριφοράς.
Όταν συλλογιζόμαστε πώς να αντιμετωπίσουμε την έλλειψη ενσυναίσθησης, σκεφτόμαστε συνήθως πώς να αντιμετωπίσουμε τις δυσλειτουργίες των ψυχο-νοητικών μηχανισμών και των μηχανισμών κοινωνικής αλληλεπίδρασης.
Συνήθως προσεγγίζουμε όλα αυτά από μια γνωστική, κοινωνικο-συμπεριφορική και συναισθηματική άποψη.
Σε αυτό το εργαστήρι θα ασκήσουμε, θα βιώσουμε και θα ενθαρρύνουμε την ενσυναίσθηση από την άποψη του σώματος.
Θα διερευνήσουμε πώς η επέκταση των επιλογών κίνησης στην καθημερινή ζωή και ο τρόπος που αλληλεπιδρούμε με τους άλλους στο χώρο, σε κίνηση, μπορούν να επεκτείνουν και να αναπτύξουν την αισθητική μας ικανότητα να αισθανόμαστε τον εαυτό μας και τους άλλους.
Θα νιώσουμε στο σώμα τι συμβαίνει όταν επιτρέπεται στο νευρολογικό σύστημα να λειτουργεί ολοκληρωμένα στην αντίληψη του εαυτού σε σχέση με τους άλλους και των άλλων σε σχέση με τον εαυτό.
Silke Lipinski
Η Silke είναι μέλος της ομάδας Κοινωνικής Ψυχολογίας στο Berlin School of Mind and Brain του Humboldt-Universität Berlin του Βερολίνου στη Γερμανία.
Αυτή τη στιγμή γράφει τη διατριβή της με θέμα τις ψυχιατρικές ανάγκες των ενηλίκων με αυτισμό, τις εμπειρίες τους με την ψυχοθεραπεία και την εξέλιξη της γνώσης για την στήριξη αυτών των ανθρώπων.
Η Silke διεξάγει τις έρευνές της σε συνεργασία με την πρώτη και μοναδική συμμετοχική ερευνητική ομάδα για τον αυτισμό στη Γερμανία, the Autism Research Cooperation, της οποίας είναι ενεργό μέλος εδώ και πολλά χρόνια.
Διαγνώστηκε με σύνδρομο Asperger όταν ήταν 33 ετών.
Προωθεί ενεργά τη γνώση και την αμοιβαία κατανόηση σχετικά με τον αυτισμό και τις νοοτροπίες και συμπεριφορές στις οποίες μπορεί να οδηγήσει αυτή η κατάσταση μέσω διαλέξεων, εργαστηρίων και εκπαιδεύσεων για επαγγελματίες και μη από επιστημονική άποψη από τη δική της εσωτερική άποψη και εμπειρία.
Καλλιόπη Άνθη
Η Καλλιόπη είναι σύμβουλος ψυχικής υγείας, ειδική παιδαγωγός και ειδική στην εξειδικευμένη κινησιολογία και τη Συστημική Αναπαράσταση.
Για δεκαετίες έχει εργαστεί με όλες τις ηλικίες με και χωρίς ιδιαιτερότητες, συμπεριλαμβανομένου του αυτισμού.
Μέσα από την εργασία της αυτή έμαθε να εκτιμά τη διαφορετικότητα του καθενός, να σέβεται τα όρια των δυνατοτήτων και τη μοίρα του.
Κατάλαβε πόσο σημαντική είναι η αίσθηση της ασφάλειας και της συναισθηματικής κάλυψης για να είναι δυνατή η εκδήλωση και ανάπτυξη του νοητικού δυναμικού.
Απο το 2002 χρησιμοποιεί τη μέθοδο «3in1 Concepts», μειώνοντας το συναισθηματικό στρες και προωθώντας την επανασύνδεση των ατόμων με τις πηγές της δύναμης και της δημιουργικότητάς τους.
Συνδυάζοντας όλη την τεχνογνωσία και την εμπειρία της με τη μέθοδο της Συστημικής Αναπαράστασης του Bert Hellinger, η έρευνά της για την ενσυναίσθηση παίρνει την έκφραση να “μπαίνεις στα παπούτσια άλλου” σε ένα εντελώς νέο επίπεδο!
Περισσότερα για την Καλλιόπη.